Hoe onzeker kun je worden van al die ondernemers die op Facebook vertellen hoe succesvol ze zijn? En hoe jij kunt leren om hun strategie te toe passen zodat je ook tonnen omzet krijgt in je eerste jaar.

Succesvol zijn gebeurt echt niet overnight. Zeker niet als “jij” het product bent. Of als je net start en geen tonnen uit kunt geven aan marketing en reclamecampagnes.

Hoe vaak ik niet hoor dat ondernemers in paniek raken omdat ze zoveel succesvolle ondernemers om zich heen zien. En het lijkt maar niet lukken te lukken voor jou?

High end this, high end that. Het kan je alleen maar onzeker maken als je “nog geen high end” bent. Wat dat dan ook moge zijn.

Want wie bepaalt dat eigenlijk? Is daar een commissie voor? NEE! Die is er niet. Je bent goed genoeg. Je hebt al de keuze gemaakt om te ondernemen. En zo enthousiast als je was in het begin zo snel kan het over zijn als je al die succesvolle ondernemers hoort vertellen hoe ze in hun eerste jaar 100.000 euro omzet hadden. Sommige zelfs een nulletje extra.

Ik wéét dat maar een enkeling de waarheid vertelt. Maar daar hoef je jezelf niet mee te vergelijken. Dat maakt alleen maar dat je stil komt te staan. Als een hert starend in de koplampen. Totaal verlamt. Want je weet niet hoe. Je bent bang dat het je niet lukt of dat je niet goed genoeg bent als je niet in staat bent om in je eerste jaar jezelf miljonair of high end ondernemer te noemen.

Ondernemen en succesvol zijn heeft tijd nodig. Er is geen strategie voor succesvol zijn op dag 1. Er is wel een strategie voor succesvol zijn. Maar onderdeel daarvan is tijd. Gun jezelf tijd. En daarmee zeg ik niet dat je moet wachten tot je klanten je vinden. Maar gun jezelf de tijd om vertrouwd te raken met je (toekomstige) klanten. Je klanten willen je vertrouwen voordat ze wat bij je kopen. En dat lukt nou eenmaal niet in 1 dag.

En als extra tip: wil je jezelf toch vergelijken met andere ondernemers? Doe dat dan met diegene die staan waar jij een jaar geleden stond. En kijk hoe ver je al gekomen bent. Dat voelt een stuk fijner en geeft je meer vertrouwen dan opkijken tegen die miljoenenbedrijven.